Teraz czytasz
Soki w sezonie. Jakie pić latem, a które jesienią?

Soki w sezonie. Jakie pić latem, a które jesienią?

Chcesz schudnąć i trzymać linię, a do tego cieszyć się zdrową cerą i wysokim poziomem energii? Jedz więcej owoców i warzyw! Łatwo powiedzieć, a jeszcze łatwiej zrobić, wybierając naturalne, wyciskane na zimno soki, które zachowują maksimum dobroczynnych związków z warzyw, owoców, ziół i przypraw.

Każda zdrowa dieta powinna zawierać jak najwięcej warzyw i owoców. Zalecane przez WHO 300 g dziennie to absolutne minimum, bo do pełni zdrowia potrzebujemy ich ponad dwa razy tyle. Jak pokazują badania przedstawione w Journal of Epidemiology, dawka 800 g dziennie skutecznie pomaga chronić przed rozwojem chorób cywilizacyjnych. Na szczęście nie wszystko musisz zjeść – część zalecanej ilości naturalnych produktów możesz zapewnić sobie pijąc soki. Urozmaicisz w ten sposób swoją dietę, poprawisz poziom nawodnienia organizmu i uzupełnisz związki niezbędne do optymalnego samopoczucia. Podpowiadamy, które warzywa i owoce najlepiej pasują do kompozycji soków letnich, a które do tych polecanych w porze jesiennej.

W sezonie letnim

Najlepsze wybory to lokalne produkty sezonowe – w szczycie swojej obfitości zawierają największe ilości korzystnych związków. Często są do kupienia przez tak krótki czas, że warto jak najczęściej korzystać z ich dobroczynnego działania na zdrowie.

WARZYWA SEZONOWE

Dostępne latem warzywa obfitują w przeciwutleniacze, które chronią je przed działaniem promieni ultrafioletowych. Po spożyciu związki te działają tak samo w organizmie, zabezpieczając skórę przed słońcem, a także ograniczając stres oksydacyjny w całym ustroju. Obfitują w wodę i związki mineralne, dzięki czemu pomagają w utrzymaniu właściwej gospodarki wodno-elektrolitowej w organizmie. W porównaniu z jesiennymi warzywami zawierają niewiele kalorii. Mają też wyraziste smaki, skutecznie podkręcając walory wieloskładnikowych soków.

Propozycje:

  • ogórki 
  • seler naciowy
  • szpinak 
  • marchew
  • papryka
  • pomidory

OWOCE SEZONOWE

Zapewniają związki, które pomagają zachować równowagę płynów w organizmie, przyspieszają procesy przemiany materii i wspierają odporność. Działają również nawilżająco na organizm, wspomagając usuwanie toksyn i walkę z wolnym rodnikami.

Propozycje:

  • truskawki
  • arbuz
  • jabłka
  • maliny
  • gruszki
  • brzoskwinie
  • śliwki

DODATKI ORZEŹWIAJĄCE I OCHRONNE

Wzbogacają soki w związki przeciwzapalne, działają odświeżająco i chłodząco. Pomagają też zwiększać zdolności obronne skóry przed słońcem oraz jej zdolność do regeneracji.

Propozycje:

  • mięta
  • natka pietruszki
  • kurkuma

W sezonie jesienno-zimowym

Gdy brakuje świeżych produktów roślinnych, warto sięgać po warzywa i owoce nadające się do długiego przechowywania (to warzywa korzeniowe i owoce takie jak jabłka), importowane, a także mrożone. Wśród świeżych produktów dostępnych zarówno latem, jak i zimą, do najbardziej polecanych należą jarmuż, szpinak i marchewka.

WARZYWA KORZENIOWE

Zawierają mniej wody niż warzywa letnie, a za to są bogatsze w węglowodany i błonnik. Dostarczają do organizmu antyoksydacyjne barwniki i nawet te o jasnym kolorze są świetnym źródłem takich antyrakowych składników. Wspierają ponadto perystaltykę jelit i usuwanie z organizmu szkodliwych produktów przemiany materii.

Propozycje:

  • buraki
  • seler korzeniowy
  • rzepa
  • marchew

WARZYWA LIŚCIASTE

Są źródłem chlorofilu, zielonego barwnika o silnym działaniu odtruwającym. Związek ten chroni organizm przed toksynami i wolnymi rodnikami, działając szczególnie korzystnie na płuca. Mają przy tym mało kalorii i sporo błonnika.

Propozycje:

Zobacz również

  • jarmuż
  • szpinak
  • sałata

OWOCE KRAJOWE

Obfitują w różnego rodzaju przeciwzapalne związki i błonnik rozpuszczalny, który pomaga usuwać z organizmu nadmiar cholesterolu i niekorzystnych produktów przemiany materii. Pomagają zmniejszać tendencję do przybierania na wadze, a także regulować procesy trawienia.

Propozycje:

  • jabłka
  • gruszki
  • owoce mrożone

OWOCE EGZOTYCZNE

To skarbnica witaminy C, tak deficytowej i potrzebnej w porze chłodnej. Są też bogate w inne antyoksydanty oraz kwasy organizmie, które wspomagają metabolizm i trawienie. Zapewniają spore dawki błonnika rozpuszczalnego w wodzie, który ułatwia usuwanie toksyn z organizmu i zachowanie odpowiedniej gospodarki lipidowej.

Propozycje:

  • pomarańcze
  • cytryny
  • ananasy
  • kiwi
  • winogrona
  • mango
  • melony
  • granaty

DODATKI ROZGRZEWAJĄCE I PODNOSZĄCE ODPORNOŚĆ

Poprawiają smak, ograniczają powstawanie wolnych rodników w organizmie i przyspieszają metabolizm, nasilając spalanie kalorii i ułatwiając zachowanie szczupłej sylwetki.

Propozycje:

  • imbir
  • chili i pieprz kajeński
  • kurkuma
  • jagody açai
  • natka pietruszki
Jak oceniasz ten artykuł?
Dobry
2
Genialny
2
Motywujący
3
Przeciętny
0
Szokujący
3
Zobacz komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój e-mail nie zostanie opublikowany.

© 2010-2020 FitnessLab.
All Rights Reserved.

Przewiń